|
|
Optimaliseren Onderwijs Palliatieve Zorg |
|
Nieuwsflits augustus 2023 |
|
|
|
|
|
|
Zie je de ziekte, of de mens? |
Veel mensen zijn al terug van zomervakantie. En ook het (zorg)onderwijs start spoedig. In deze nieuwsbrief besteden we aandacht aan ervaringsleren in het zorgonderwijs, en ook aan het centraal stellen van de patiënt als mens. Aandacht voor de mens áchter de ziekte is van wezenlijk belang voor ongeneeslijk zieke mensen. Last but not least daarom ook een artikel over praten over het levenseinde – en wat ongeneeslijk zieke mensen daarbij belangrijk vinden. Ik wens u een goede nazomer! Mede namens het programmateam, Marijke Dericks, Programmamanager U ontvangt deze nieuwsflits, omdat u een relatie bent van O²PZ of omdat u zich hebt aangemeld. Voel u vrij om deze mail door te sturen naar andere geïnteresseerden. |
|
Recent verschenen artikelen |
|
Meer aandacht in het zorgonderwijs voor de mens achter de patiënt |
Patiëntenparticipatie in zorgonderwijs leert zorgverleners zich beter inleven in (ongeneeslijk) zieke mensen. Dat stelt Roos de Jonge, adviseur Patiëntenparticipatie in het UMC Utrecht. Hier is al veel ervaring opgedaan met structurele borging van het patiëntenperspectief in medisch onderwijs. |
|
|
|
|
|
Bekijk de pagina Ervaringsleren |
Neem ook een kijkje op onze pagina Ervaringsleren! Zorgdocenten die ervaringsleren en patiëntenparticipatie willen toepassen in hun onderwijs (mbo, hbo, wo/wo+)s, vinden op deze pagina inspiratie, artikelen en een complete toolbox om daarvoor te gebruiken. |
|
|
|
Praten over het levenseinde: dít zijn de behoeften van de patiënt |
Het gesprek aangaan over het levenseinde is zowel voor patiënten als zorgverleners vaak lastig. Waar hebben patiënten behoefte aan? En hoe speel je daar als zorgverlener op in? Volgens onderzoek willen veel ongeneeslijk zieke mensen dat zorgverleners initiatief nemen tot dit gesprek, en er ook de tijd voor nemen. |
|
|
|
|
|
Zorgdocent over ervaringsleren: ‘Je haalt de werkelijkheid de klas binnen’ |
Studenten aan de opleiding Pedagogiek van de Haagse Hogeschool worden niet alleen geschoold in kennis en vaardigheden, ze krijgen ook les van ervaringsdeskundigen. Je als student bewust worden van het perspectief van patiënten en hun naasten is onmisbaar om een goede zorgverlener te worden. |
|
|
|
|
|
Aios Anouk Putker: ‘Mijn droom is dat palliatieve zorg een prominente plaats krijgt in de opleiding’ |
Aios Interne Geneeskunde Anouk Putker miste tijdens haar opleiding kennis over palliatieve zorg. Daarom besloot ze zélf een onderwijsprogramma Palliatieve zorg te ontwikkelen. Dat is nu een verplicht onderdeel van het opleidingscurriculum Interne Geneeskunde in het Radboudumc. |
|
|
|
|
|
|
|